Het echte Afrika ! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu Het echte Afrika ! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu

Het echte Afrika !

Blijf op de hoogte en volg Nel

04 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi bloglezers,

Mijn 2e schrijven vanuit het mooie Afrika .Inmiddels al 1000 km onderweg en nog 1000 te gaan tot het weeshuis, moet te doen zijn in de resterende 8 dagen.

In mijn vorig verhaal schreef ik over de luxe, nou dat is inmiddels wel veranderd. Onderweg zie je geregeld mooie huizen afgewisseld met in elkaar gefabriceerde krotjes. Als je een stad binnen rijd veranderd de binnenkomst van krotjes naar kantoorpanden , grote winkelcentra en woonhuizen. Die laatste worden vooral bewoont door de blanke Afrikanen. De donkere Afrikaan die het wat beter heeft woont daarom heen en de armste onder de donkere mensen wonen in de townships. Sinds het ANC aan de macht kwam in 1994 worden hier de huisjes vervangen door stenen huisjes “Mandela huisjes genaamd” voorzien van stromend water en elektra. Maar dan zijn ze nog vele jaren bezig denk ik gezien het grote aantal krotjes.

In Port Elisabeth hebben we zo’n township bezocht dit doe je met een gids want zelfstandig als blanke durf je zo’n gebied niet in. Dit lees je in alle lectuur die je maar van Afrika kan vinden. Ja je kan volgens deze boeken overal beroofd worden, zelfs als je in de auto zit. We merken dat deze informatie invloed heeft op ons. Bijvoorbeeld als wij een kruising naderen en er staan op elke hoek wat donkere jongens te hangen, gaat gelijk de deur op slot. Eigenlijk best stom , want volgens mij gebeurt er helemaal niets . Ze staan volgens mij gewoon te wachten tot iemand ze mee neemt om te gaan werken Tot nu toe hebben we alleen maar witte lachende bekkies gezien met of zonder tanden dan wel.

Tijdens onze tocht door steden en dorpjes zie je de geschiedenis die het land heeft doorgemaakt met al zijn koloniale bezetters. De kolonisten hebben hun stempel gedrukt op het land, dit is te zien aan de bouw van de huizen in victoriaanse en oud hollandse stijl. Verder wordt er naast Engels ook Afrikaans gesproken dat erg veel lijkt op het Nederlands van die afgeplatte woorden, als ze langzaam praten kunnen we ze volgen dat is best grappig . Onderweg zie je woorden als stormsrivier, zuurpot, Middelburg, Utrecht en vlees bak je op de braai en zo nog veel meer herkenbare woorden.

Verder zijn de Afrikanen erg gelovig , hier zie je op een vierkante meter soms wel drie soorten kerken staan. Per toeval kwamen we zondag bij een dienst terecht, op een afstand hoorde we zingen en schreeuwen. Wij naar binnen en waren onder de indruk hoe ze zich hier uiten tijdens het gebed, roepen, schreeuwen, handen naar boven wijzend , bijzonder om mee te maken.

De apartheid is dan wel in 1994 opgeheven, je hebt toch nog vaak het gevoel dat de donkere afrikaan in dienst is van de blanke.Wij boeken onze overnachtingen via booking.com en komen dan bij hotels ,B &B’s van blanke eigenaren. Wel werken er donkere dames in de keuken, poetsen de kamers en onderhouden de tuinen. De salarissen zijn laag en van de fooi moeten ze het hebben. Ben je werkeloos (wat veel townships bewoners zijn) krijg je een uitkering van rond de €100 per maand.

Wat ook echt Afrikaans is , zijn natuurlijk de wildparken, een beetje Hilvarenbeek maar dan vele malen groter. Wij zijn 2 dagen rond gereden door zo’n park en hebben genoten van de spanning om het wild te spotten , heel veel olifanten en uiteindelijk zelfs 2 leeuwen gezien en dat is natuurlijk geweldig.

Zo nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van ons leven hier in Afrika. Het is nog vakantie……, maar ik kan gaan aftellen voordat ik aan mijn “nieuwe baan” ga beginnen. ( zo voelt het trouwens niet hoor) Mijn volgende blog zal waarschijnlijk vanuit Tshepo ya bana komen. Ik hoop dat het internet mee werkt dan kan ik ook nog wat foto’s mee sturen.

Heel veel liefs en groetjes uit het zonnige Afrika Henry en Nel

• 04 Maart 2015 - 20:06

Elly Vervoort:

Hoi Nel, wat een leuk verhaal weer. Ook die foto's erbij van , zoals jij zegt, het echte Afrika. De armoe de wilde dieren en de rijkdom. Geniet er van. Groetjes Elly

• 05 Maart 2015 - 07:58

Thea Erren:

Ha Nel, wat een belevenis! Mooie foto's! Geniet er samen nog van.
    Groetjes Thea

• 05 Maart 2015 - 09:01

Anita Van Gemert:

Heey Henry en Nel,

Wat leuk om van jullie te horen. Heb je het plaatsje Mill ook al gevonden in het verre Afrika? Let maar op met die kerkdiensten bijwonen, je zou zomaar gelovig kunnen worden............

Ik heb je gisteren gemist, we hadden vergadering van de BZV. Ik miste de penningmeester en secretaris, maar alles is goed gekomen en hebben een fijne vergadering gehad.

Hier is alles goed, we zijn erg druk met de bouw van ons kinderdagverblijf. Grappig als jij terug komt is alles al klaar.

Geniet nog van jullie vakantie en op naar Tshepo ya bana!

Groet, Anita

• 05 Maart 2015 - 13:26

Nona:

leuk hooor mamsie en papsie, geniet maar lekker van dat heerlijke land!

• 05 Maart 2015 - 14:05

Marijke Veltmaat:

Veel mooie dingen gezien zo te horen!

Hier alles z'n gangetje.
    De secretariële taken van Jeannette heb ik tijdelijk overgenomen. Dus zo dadelijk een mail voor onze fotobijeenkomst in elkaar zetten, deze keer eigen thema.
    Ook nog bezig met de site www.fotoclubgespot.nl. Wil niet zo vlotten: is toch moeilijker dan ik dacht, voordat alles naar behoren werkt. Alles dus stapje voor stapje ;-)

Heel veel plezier nog jullie!

Groetjes, Marijke

• 05 Maart 2015 - 20:27

Maud:

He paps en mams,
    Klinkt erg leuk, ik ben wel een beetje jaloers, hier zo zittend in de regen...!
    Geniet er van

• 05 Maart 2015 - 21:12

Mages:

Groetjes van ons allemaal. We hebben de foto's gezien. Ze zijn heel mooi.
    Mages, Sakunthala en Bep

• 08 Maart 2015 - 20:23

Corrie:

Hoi Nel, wat mooi om te lezen en dat je zo geniet dat is geweldig!

• 11 Maart 2015 - 11:48

ARIANNE:

Hoi Nel en Henri.
    Even n bericht uit cuijk.Het begint hier langzaam op t voorjaar te lijken.
    De vogeltjes fluiten s,morgens heerlijk bij t ontwaken.Lekker langer licht s,avonds.
    Ik vind t heel mooi en bijzonder om jullie reis te volgen , en de verslagen te lezen.
    Hopelijk als je bij t weeshuis bent kun je dit ook nog doen.
    Samen nog veel plezier en geniet van deze leuke uitdaging.
    Groetjes Arianne trommel de bommel