De invulling van mijn vrije tijd! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu De invulling van mijn vrije tijd! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu

De invulling van mijn vrije tijd!

Blijf op de hoogte en volg Nel

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Hammanskraal


Het werk neemt de meeste tijd van de dag in beslag, maar gelukkig heb ik ook nog wat vrije uurtje.

De uurtjes die ik tussendoor in mijn dienst vrij ben , gebruik ik om bijv. te slapen, niet dat ik weinig slaap. Ik geloof dat ik in de laatste jaren nog nooit zo vroeg in mijn bed lag. Meestal keken we de herhaling van de wereld draait door van 00.15. Hier ga ik meestal rond 21.30 naar bed . maar ja, ik moet er ook vroeg uit en het leven in de natuur en de intensieve zorg voor de kinderen maken het zo dat ik avonds toch vaak moe ben. Dus als ik een break heb dan doe ik wel eens een “nap”. Vroeger bij ons thuis op de boerderij kan ik me herinneren dat mijn vader ook na de lunch een slaapje deed. En van me zelf toen ik nog veelzijdig uitging en s ’morgens toch op tijd op mijn werk kwam deed ik ook wel eens een slaapje als ik een gebroken dienst had. Maar de laatste 20 jaar kan ik me niet heugen dat ik na de lunch even ging liggen.

Verder houd ik me bezig met het spotten van dieren en probeer daar dan een foto van te maken.
Zo hadden we hier in een boom een nest van de hornbill. Het is een nest in een holte van een boom Een vogel kwam geregeld langs om voer te brengen. Na op Wikipedia gelezen te hebben kwam ik er achter dat het een interessante vogel is. Hij blijft nl. zijn leven lang trouw aan zijn partner( dat kan niet iedereen zeggen). Hij of eigenlijk zij legt de eieren 2-tot max 4 in een holte die ze dan weer dicht maken met poep enz. je ziet geen verschil met de boomschors. Moeders broed de eieren uit. Intussen blijft vaders voer brengen Na verloop van tijd als de jongen te groot worden pikken ze de spleet tot een grote opening en vliegt moeder weg om ook te gaan voeren . Dan maken ze het gat weer dicht tot een smalle spleet. Hier heb ik dus ook uren bij zitten kijken en geprobeerd wat foto’s te maken en te hopen dat ik getuigen kon zijn van het uitvliegen van de jonge. Maar helaas op een ochtendcheck was het gat weer groot en geen enkele activiteit te bespeuren. Dat was de Hornbiil.

Ook kan ik uren in de stuiken zitten om een vlinder of insect vast te leggen op mijn camera.

Verder maak ik vaak in de ochtend( 6.00) en in de avond (20.00) een korte wandeling langs het hek om te kijken of dat er wat dieren in onze achtertuin lopen. IK heb een giraf, wilde varkens , zebra’s , wilde hond , een familie struisvogels en impala’s gezien . meestal zijn ze snel vertrokken als ze me horen ook al doe ik erg stilletjes.

Ik ben erg blij met mijn computer zodat ik ook wat kan knutselen met de foto’s die ik hier maak , verder om een beetje bij te blijven wat er in de wereld gebeurt en contact te hebben met het thuisfront.

Ook gebruik ik mijn laptop om naar een cd te luisteren met een ingesproken les van mij yoga docent als ik me totaal wil ontspannen.

En om wat muziek te horen heb ik deze week een cd gekocht van Brenda Fassie, dit is een Afrikaanse zangeres , ik vond van haar een cd in de playroom van de kinderen. En wat blijkt nu dat deze afkomstig is van Nona die ze hier achtergelaten heeft en waarop de kinderen lekker kunnen dansen met hun Afrikaanse moves. Dus ik oefen nu stiekem in mijn kamer om niet te stijf uit de bus te komen.

We hebben hier een tv in ons huisje waar we alleen dvd kunnen kijken dus af en toe een filmpje is ook wel aardig. Er liggen hier genoeg dvd.

Op mijn ipad doe ik geregeld een spelletje spider en sudoku’s. Ook ben ik bezig met de woordzoeker gemaakt door Mientje met allemaal woorden die betrekking hebben op de Bent zonder Vent!

En ik ben een boek in het Engels aan het lezen , en dit gaat goed maar wel langzaam.

Om het huishoudelijk werk niet helemaal te verleren doe 1x per week mijn was incl. mijn beddengoed( thuis verschoon ik ons bed niet zo vaak). Dit omdat ik anders zo weinig was heb , ik heb nl. niet zoveel kleding bij me dus dan maar alles in de was. Ik doe elke dag de afwas ook die van mijn mede vrijwilligers en ik maak ons verblijf geregeld schoon. Pas heb ik het ijs uit de hele koelkast verwijderd ik denk dat ik heel Hamanskraal van een ijsje had kunnen voorzien zoveel zat er in . Waarschijnlijk al jaren niet gebeurt.

Als ik een dag vrij ben probeer ik om me te laten afzetten in een winkelcentra om wat te kunnen shoppen. Dacht hier te kunnen afvallen in Afrika , maar dat gaat het hem niet worden ,mag blij zijn dat ik niet aangekomen ben. Je kan in de grote supermarkt alles kopen en dat is dan ook erg verleidelijk. Het fruit is hier heerlijk vooral de ananassen , mango en ook de avocado’s.
Ik ben ook een keer naar een lodges hier vlakbij gebracht .Deze is erg luxe met zwembad en goed internet om te kunnen skypen( is op TYB niet mogelijk) wat ik dus die dag ook heb gedaan , was erg leuk, lekker wat gedronken daar en gegeten. Je bent er dan ook echt effe uit, voordat je 6 werkdagen weer van start gaan.

Soms organiseren we voor de grote kinderen een film avondje in ons huisje , dit vinden ze leuk want ze weten dan dat er vaak ook iets lekkers te krijgen valt.

Volgende week hoop ik op mijn vrije dag naar Pretoria te kunnen om samen met het gehandicapte kind en Jonna te gaan kijken voor een nieuwe aangepaste buggy. Deze wordt dan betaald van de opbrengst van het benefietconcert. Hopelijk kunnen we daar slagen en hoeven we niet zo lang te wachten op de levering, Maar je weet het maar nooit hier in Afrika wordt anders gewerkt. Een Afrikaans gezegde is: jullie hebben de klok wij hebben de tijd!!

Veel lieve groeten vanuit Tshepo Ya Bana.

Ps Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik lees ze met plezier. Nel



  • 14 April 2015 - 15:19

    Philomeen:

    Hej Nel,
    Leuk om ook dit te lezen, want je moet toch ergens de motor weer op kunnen laden om verder aan het werk te kunnen.
    Je kan dus ook maar heel weinig skypen, begrijp ik; jammer hoor.
    Ik ben heel benieuwd naar je foto's.

    Weer een fijne en goede tijd gewenst!

    Lieve groetjes: Philomeen.

  • 14 April 2015 - 16:10

    Gerrie :

    Hoi Nel,

    Leuk om te lezen wat je in je vrije uurtjes doet. Die dieren is natuurlijk prachtig en de natuur ook. Zul je wel missen straks denk ik.
    Jammer dat internet niet al te goed is en het skypen niet zo goed gaat met het thuis front.
    Wat zul je veel foto's hebben zeg.
    Geniet er nog maar lekker van want voor je het weet is het alweer om.

    Groetjes Gerrie en Arie

  • 14 April 2015 - 16:42

    Maud:

    Hee mama,

    klinkt weer erg leuk allemaal. Lekker tussen de diertjes daar!
    Wat fijn dat er van dat geld een nieuwe buggy gekocht kan worden.

    xx

  • 14 April 2015 - 16:50

    Nona:

    mamsie wat een leuk verhaaltje weer! en wat een moooooooie foto's , daar kun je lekker mee bezig zijn, leuk om te zien en horen!
    xxxxxxxxxxxxx

  • 14 April 2015 - 19:15

    Petra Peters:

    Hoi Nel,
    Weer leuk om te lezen. Zo'n uitje is dus weer altijd goed voor mooie kiekjes.
    Heel veel succes met het kopen van de aangepaste buggy is de opbrengst weer goed besteed.
    Groetjes uit Wanroij.

  • 14 April 2015 - 21:24

    Willemien:

    Ha Nel,
    Wat ontzettend leuk om mee te lezen wat al al jouw bezigheden daar in het verre Afrika zijn!
    Super mooie foto's.men ik hoop dat jullie een mooie buggy/wandelwagen vinden.
    Nog hele fijne weken en ik blijf je volgen.
    Groetjes Willemien

  • 14 April 2015 - 22:09

    Diny:

    Ha die Nel
    Leuk om te lezen waar je de dag mee door brengt, niet te vergelijken met thuis.
    Je foto's zijn erg mooi, de Hornbill is wel heel erg leuk om die van dichtbij zo te volgen. Leuk om de natuur in de vroege ochtend in te gaan als die ontwaakt. Geniet daar maar van.
    Succes voor de komende maand, voor je het weet sta je weer op Millse bodem en achter je eigen aanrecht.

    Groetjes Diny


  • 14 April 2015 - 22:34

    Trudie Egelmeers:

    Hallo Nel,

    Leuk om je verslag te lezen. Een hele andere dag indeling als hier in Nederland, voor jou, begrijp ik. Veel plezier nog voor de komende tijd. Goed van je dat je daar ook gym (dans) oefeningen doet.....

    GroetjesTrudie.

  • 14 April 2015 - 22:53

    Linda Van Der Ligt:

    Ha die Nel,
    wat leuk om dit verslag weer te lezen. Het beeld word zo weer heel wat duidelijker wat je daar allemaal doet.
    Geweldig gewoon. De tijd vliegt om, over een maandje al weer thuis. Wat zal je dit alles missen.
    Wij wensen je nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Grtjessss, Jaco en Linda

  • 15 April 2015 - 08:03

    Henry:

    Wat een leuk verslag en geweldige foto's. Sta er helemaal versteld van dat poetsen je hobby is geworden, dat wordt thuis genieten.

    Houdoe, Henry

  • 16 April 2015 - 22:49

    Jeannette Broekhaus:

    Wat een leuk bericht weer Nel. En leuke foto's van een mooie vogel. Want dat is natuurlijk wel fijn dat je daar prachtige dieren kunt vinden die je hier niet tegenkomt. Ikhoop dat je nog een fijne en mooie tijd hebt daar en probeer er ook nog van te genieten. Groetjes van een lente-achtig Nederland van Jeannette

  • 18 April 2015 - 19:26

    Anny:

    Hoi Nel, weer een leuk verslag en ja voor een bezige bij als jij, zal het je ook niet lukken om waar ook ter wereld 'niets' te doen. Mooi om te lezen dat je overal je ontspanningsmomenten vandaan haalt, dat je het vast legt en ons mee laat genieten is super. En vorige keer had ik het vertrouwen dat je beslist een heel goed doel zou vinden om het geld van het benefietconcert te besteden maar een nieuwe buggy/wandelwagen is echt super!! Ik hoop dan ook van harte dat het lukt voordat je weer naar huis gaat. Zou mooi zijn!!! Liefs, Anny

  • 27 April 2015 - 22:44

    Annie Christiaans:

    Haai Nel,

    Wat een mooie foto's! Natuurfotografe in wording? In ieder geval een mooie hobby (erbij).
    Nog een paar weken kans om wilde dieren te spotten....

    Fijne weken nog met alle kinderen; hoop dat je het kindje nog in de nieuwe buggy kunt zien!

    Tatta, totsiens

  • 28 April 2015 - 19:09

    Jan En Annie:

    Hoi Nelleke,

    Ik had dit verhaaltje nog niet gelezen. Wel over gehoord. Ik denk dat Henry er wel van geniet dat je het poetsen leuk gaat vinden. Moet niet gekker worden. Geniet nog een paar weken en dan ben je er weer.
    Groetjes xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 11090

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: