3700 km door Afrika - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu 3700 km door Afrika - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu

3700 km door Afrika

Blijf op de hoogte en volg Nel

12 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

Als eerste wil ik iedereen even bedanken voor de reacties die ik heb ontvangen, dat was erg leuk om te lezen.

Ik wil jullie meenemen naar hetgeen ik de afgelopen 3700 km heb gezien en ervaren over de omgevingen en de werkzaamheden van de bewoners van Afrika. Je zult je wel afvragen waarom zoveel km want een enkeltje Kaapstad - Hammanskraal is rond de 2000 km. We hebben regelmatig vanuit een plek dagtochtjes gemaakt om de omgeving te verkennen, en natuurlijk ondanks de navigatie toch fout af en toe gereden.

Bij het vertrek uit het drukke Kaapstad kwamen we terecht in de wijnbouw streek. Het landschap was bezaaid met druivenakkers en hierbij mooie huizen van de wijn boeren . Meestal wit in koloniaalse stijl gebouwd. Wijn wordt veel gedronken je kan het kopen in speciale drankenwinkels of in de supermarkt , maar s ’avonds na 20.00 en op zondag niet, dit hebben we zelf ontdekt ,helaas was dat even pech voor ons , dan maar aan de frisdrank. Bier is ook erg populair en het Afrikaans biermerk is Castle bier.

Vervolgens kwamen we in het struisvogel gebied. Grote weilanden afgezet met houten palen en draad waar de struisvogel wordt gefokt. Dit voor vlees, de mooie veren en de versierde eieren, die je in iedere souvenirwinkel kan kopen.

Onze route werd vervolgd langs de kust van de Indische oceaan. Deze is erg wild en wanneer je er bent in de juiste periode kan je er de walvissen zien zwemmen. Wij hebben dus geen vis gezien. Het is een prachtige kustlijn bezaaid met grote stenen wat dan weer mooie golfbrekers zijn. De zandstrandjes zijn er wel, maar niet zoveel.

Hierna gingen we het binnenland in en kwamen we de grote boeren tegen, grote velden met wel 300 of meer koeien, of velden met heel veel schapen. Iedere boerderij heeft een oprijlaan wat afgesloten is met een poort.

Daarna veranderde het landschap in prachtige bergen met een lage groene begroeiing zoiets als bij de Teletubbies maar dan veel groter en hoger. Hier zijn vele wandelroutes te bewandelen.
We hebben veel akkerbouw land gezien met mais, zonnebloemen en fruitbomen.

Rond Johannesburg zagen we veel industrie in de vorm van grote fabrieken, de mijnen waar nog veel delfstoffen worden gewonnen, zelfs goud en diamanten.

Op het platteland zie je langs de weg veel stalletjes waar groente en fruit wordt verkocht. Heb je niets zelf verbouwd om te verkopen, ga je gewoon op een kruispunt staan met zonnebrillen, zwembandjes, telefoon oplaadkabel en kijk je iedereen die moet stoppen aan of dat ze wat willen kopen. Ook wordt er veel handnijverheid verkocht van houtbewerking tot vogels van metaal en lantaarntjes van gerecyclede blikken.

Wat ook echt iets van hier is , is het bewaken van je auto als je hem verlaat, bijvoorbeeld bij een bezoek aan een winkel , of een bezienswaardigheid. Ze komen naar je toe , noemen soms hun naam en zeggen “I will take care of your car, he’s safe here.”Als je dan terug komt is het de bedoeling dat je die persoon geld geeft rond de 5 rand (€ 0,35) en hij zorgt dat je veilig weg kan rijden, voor hun weer een extra centje!

Verder zie je overal door het hele land dat de huizen omgeven zijn door grote muren of hekwerk met prikkeldraad en voorzien zijn met een bord” Armed respons” .
Ja dat ziet er voor ons wat vreemd uit , maar het zal toch wel nodig zijn.
Ik kan er moeilijk aan wennen, maar geeft ook wel weer een veilig gevoel als je lekker op je hotel kamer zit.

Inmiddels in Hammanskraal aan gekomen. Morgen kennismaken met Tshepo Ya bana.
Spannend Ik heb er zin in . En dan vrijdag Henry uitzwaaien. Ik besef me nu dat ik sinds ik met Henry ben niet langer dan 1 week zonder hem ben geweest, oei en dan is 9 weken wel lang, we gaan het ervaren.

Groetjes uit het erge warme Hammanskraal. Nel en Henry







  • 12 Maart 2015 - 15:12

    Anita Van Gemert:

    Hoi Henry en Nel,

    Leuk om weer iets van jullie te lezen. Ja en nu gaat het bijna echt gebeuren. Toch wel spannend lijkt me. Dan moet je zonder je maatje verder en dat maar liefst 9 weken! Ben je weer helemaal hotel de botel als je elkaar weer ziet, dat is toch ook weer iets moois om naar uit te zien. Wie weet wil Henry je volgend jaar weer 9 weken als vrijwilliger in een weeshuis hebben. haha. Geniet ervan!

    Groet, Anita

  • 12 Maart 2015 - 15:24

    Jose :

    Prachtig om jou verslag te lezen...ik zie het helemaal voor me. Nu aan het echte werk waarvoor je gekomen bent...succes daarmee...jou foto s waren erg mooi ....ben benieuwd naar de volgende en nu van het weeshuis....knuffel jou menneke nog maar eens goed en zoals Anita al zegt ..straks weer vlinders in de buuk na 9 weken. Tot lees/kijk

    Groetjes Jose

  • 12 Maart 2015 - 21:30

    Linda Van Der Ligt:

    Ha Nel en Henry,
    geweldig om weer iets van jullie te lezen. Ik begin er steeds meer een beeld bij te krijgen bij alles wat je verteld. Onvoorstelbaar gewoon, wat een ervaringen. Vond het erg leuk om zondag met je te skypen. Hoop dit nog vaker te kunnen doen. We zien het wel, hoe het internet het daar doet. En idd nel het zal heus niet meevallen die 9 weken zonder Henry. maar het fijne is dat social media dan toch heel makkelijk is. Hahaha.
    Ik wens je heel veel suc6 in Tshepo Ya bana. En we horen het wel weer in het volgende verslag.

    Grtjesssss, Linda

  • 12 Maart 2015 - 23:03

    Diny:

    Ha Nel
    Morgen gaat het echte werk voor je beginnen, na zo'n mooie reis door het prachtige Afrika moet je nu aan de bak en dat allemaal zonder Hent van de ballentent Haha... Voor Henry een hele goeie reis terug naar huis en Nel jij heel veel succes in het kindertehuis, we blijven je volgen.
    Groetjes Kees en Diny

  • 13 Maart 2015 - 16:59

    Marijke:

    Al heel wat gezien zo te horen! Mooie verhalen. Ja, Skype is toch wel fijn zo ver van huis. Ben benieuwd hoe dadelijk samen met de kinderen gaat. Succes verder en .... (zoals ze zo vaak zeggen) geniet ervan.
    Groetjes uit Cuijk.

  • 13 Maart 2015 - 18:14

    Anny:

    Hoi Nel en Henri,
    Wat een belevenissen, mooi beschreven en vooral ook heel leuk om te lezen wat je daar allemaal ziet, hoort en van de ene verbazing in de andere valt. Het blijft toch een superervaring van jullie tweeën.
    Nu gaat voor jou het echte werk daar beginnen en ik ben heel benieuwd naar je vervolgverhalen over het reilen en zeilen in het kindertehuis. Jou kennende komt dat zeker goed. Geniet er van!
    Voor Henri een hele goeie reis terug naar het frisse Nederland....

  • 14 Maart 2015 - 11:41

    Philomeen:

    Hej Nel en Henry,

    Nu pas alle verslagen gelezen; jullie hebben al veel meegemaakt. Het lijkt me een fantastische ervaring.
    En nu ben jij, Nel, al aan het werk in het kindertehuis. Ik wens je daar heel veel plezier en succes bij en dat je nog maar heel veel meer mooie ervaringen op mag doen. Geniet er zo veel mogelijk van.

    Lieve groetjes: Philomeen.

  • 18 Maart 2015 - 09:13

    Ria :

    Hoi Nel, leuk om jouw verhaal te lezen, voor mij helemaal omdat ik in 1985 daar zelf 3 weken ben geweest. Ik heb daar familie wonen. Ik herken het gevoel bij die tralies enzo. vond ik ook lastig. Maar wat een mooi land hè. Ben heel benieuwd hoe je het in het weeshuis gaat ervaren. Fantastisch dat je deze kans grijpt. Ik kijk uit naar je vervolg verhalen van het weeshuis.
    Groetjes Ria

  • 18 Maart 2015 - 18:46

    Nel :

    Hoi Nel,
    Wat leuk om je verhalen te lezen , ik ben elke keer benieuwd wat je te vertellen hebt over wat je mee maakt en ziet.
    ik heb al een bestelling gekregen voor je, om nog 3 ballen te kleien, dus straks weer werk aan de winkel.
    Maar eerst nog maar eens flink aan de bak in 't weeshuis, we zijn erg benieuwd naar je eerste bevindingen.
    Geniet er van.
    Gr Nel.

  • 18 Maart 2015 - 19:59

    Daniëlle:

    Hej Nel en Henry,

    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, en wat hebben jullie al veel beleefd samen in een korte tijd. Inmiddels zul je al volop aan het werk zijn in het weeshuis. Heel veel (werk)plezier daar, en ik blijf je zeker volgen

    Liefs,
    Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 11108

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: