Gelovig Afrika! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu Gelovig Afrika! - Reisverslag uit Hammanskraal, Zuid-Afrika van Nel Duren - WaarBenJij.nu

Gelovig Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Nel

05 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Hammanskraal

Hoi bevrijdingsfeest vierend Nederland, hier weer een berichtje van mij .

In een van mijn vorige blogs schreef ik over de bijbel studie van de kinderen. In dit blog wil ik wat meer schrijven over het geloof hier in Afrika.

Zoals menig van jullie weten ben ik niet praktiserend in mijn geloof. De meeste kerken die ik bezoek zijn eigenlijk tijdens vakanties. Ik ben van mening dat als iedereen in de wereld wat meer respect heeft voor de ander en dus ook voor de ander zijn geloof er minder ellende in de wereld zou zijn.

Ongeveer driekwart van de Zuid Afrikaanse bevolking is christelijk. De christelijke zwarten zijn lid van de African Independent Churces. De christelijk blanken zijn meestal lid van de Nederduitse Gereformeerde kerk met leiderDesmond Tutu De verdeling van geloven is : 68% is Christenen – 2% Moslim – 1.5 Hindoes en28.5Natuurgodsdiensten.

De eerste aanraking hier in Afrika met het geloof was in PE .wij waren vroeg in de stad en liepen maar wat rond .we dachten een mooi centrum te bezoeken ,maar dat viel erg tegen . we zagen wel veel kerken. Maar ook gewone ruimtes worden als kerk gebruikt om een dienst te doen .de eerste kerk waar we even naar binnen keke n was een kerk waar hoofdzakelijk blanke mensen waren ,een enkele donkere. Na afloop van de dienst gaan ze naar een ander gebouw waar dan koffie gedronken wordt.
Daarna gingen we op een geluid af wat op prediken leek, dit was in een gewoon gebouw . Wij nieuwsgierig om de hoek kijken en toen moesten we binnen komen en op een bankje gaan zitten. We waren onder de indruk van het ontzettend hard prediken of voorzingen van een mevrouw. Je kan je niet voorstellen hoe hard dit ging. Ik weet zeker dat de kleintjes er een gehoorbeschadiging aan over hebben gehouden. Ik heb de dienst even gefilmd om het thuis te laten horen hoe hard dit wel niet ging. Helaas stond mijn camera op geluidloos opnemen wat ik later dus ontdekte. Ja dat heb je als je met een nieuwe camera op vakantie gaat.

Tijdens onze reis zagen we op een zondag mensen lopen in een bepaalde kledingdracht (meestal wit afgezet met een andere kleur) Aan de kleur kan je zien bij welke kerk ze horen.

In Tshepo ya Bana speelt geloof ook een grote rol. De eigenaresse en inwonende kinderen zijn baptist. Het Amerikaans gezin is christelijk en gaan naar Pretoria naar een Amerikaanse kerk East side.
De Afrikaanse mama’s hebben ook ieder hun eigen geloof. Ik heb geprobeerd er achter te komen hoe hun geloof heet , maar dat is me niet gelukt.

De kinderen worden met de leer van de bijbel groot gebracht. Voor elke maaltijd wordt er een danklied gezongen waarbij je elkaars hand vast houd.
Verder is er elke avond Bijbelstudies voor de kinderen .Dit houd in dat er een verhaal uit de kinderbijbel wordt voorgelezen , daarna uitgelegd , waarna er gezongen kan worden . Een mama of een van de grote kinderen mogen de Bijbelstudie lijden. Het meisje van 10 is erg fanatiek en oo wee als de kleintjes niet luisteren worden ze daar erop gewezen en bij de les geroepen. Ieder kind mag een lied kiezen dat dan wordt gezongen. Een lied wordt zelfs in het Engels en in het Nederlands gezongen. Nadat er gezongen is bid ieder kind op aanwijzing van de lijder een gebed hardop . De ogen moeten gesloten zijn, wat voor de kleinste soms moeilijk is, maar de leidster roept ze tot hun plicht. Zelf de kleine jongen van 1.5 zegt tijdens het bidden….. Amen!
De kinderen bidden voor regen , dat mensen die vertrekken veilig thuis komen, dat het eten goed is en niemand gif er in strooit , dat ze blij zijn met de aunties, dat auntie Hetty een fijne vakantie heeft ,dat de familie van de aunties veilig zijn. ze bidden voor een nieuwe mama en papa, dat er niemand op de slaapkamer komt in de nacht, dat ze binnenkort naar een nieuwe school kunnen, of dat aunti Nel ook de bijbel zal gaan lezen, dat mama Grace net zo goed leert koken als aunti Nel ,en zo van alles wat ze bezighoud.
Ik hoor van de grote kinderen dat veel van de gezongen liedjes ook op de school gezongen wordt.

Voor ons volwassenen is er elke woensdagavond een Bijbelstudie. Dit verloopt een beetje hetzelfde als bij de kinderen, eerst een verhaal uit de bijbel daarna vertalen naar het hedendaagse gebeuren en daarna bid je hard op. Dit is niet verplicht , dus ik heb rustig geluisterd naar wat er allemaal verteld wordt.
Ik had al eens gehoord dat er in het zwembad van Tshepo Ya Bana ook weleens mensen gedoopt werden. En op een zondag was het inderdaad het geval . Er werd getoeterd aan de poort en een auto vol met de leider en helper en 6 dames die graag gedoopt wilde worden. Dit is voor het geloof van baptist. IK heb me er gelijk in verdiept door Wikipedia er op na te slaan.
Kenmerkend voor een baptist is dat men zich laat dopen nadat hij/zij een openbare belijdenis heeft gedaan en zo tot het geloof in Jezus Christus is gekomen. De doop gebeurt door een volledige onderdompeling in water. De kinderdoop met het besprenkelen van water vinden ze niet goed omdat een baby nog niet bewust kan kiezen! Wat dat betreft vind ik dat nog niet zo’n gek idee, het is dan inderdaad je eigen keuze.

Het was bijzonder om het mee te maken. Ik zelf had toch meer voor de zomermaanden gekozen gezien de temperatuur van het water.

Het aantal foto m.b.t. dit blog is beperkt . Heb het aangevuld met foto’s van bezigheden van de kinderen ( verkleden, schminken ,zand en water, verstoppertje). Creatieve acties ( Paas knutselen, kleien, schilderen, van afval een auto en robot maken)
Verjaardag hoedjes , en natuurlijk mijn kookkunsten.

Heel veel lieve groetjes van mij , nog 10 dagen te gaan!!!

Nel






  • 05 Mei 2015 - 13:04

    Anita Van Gemert:

    Wat vliegt de tijd........................ geniet nog van de laatste 10 dagen!

  • 05 Mei 2015 - 14:17

    Henry:

    Zo Nel een hele studie gemaakt van het geloof, ik ben steeds meer benieuwd wat er thuis gaat komen over 10 dagen. Een vrouw die poetst, voor het eten uit de bijbel gaat lezen en op woensdagavond kan onze avond ook niet meer stuk als we gezellig in de bibliotheek nog eens een bijbel openslaan. Het zal mij benieuwen ....

  • 05 Mei 2015 - 15:42

    Diny:

    Ha die Nel

    De laatste dagen komen eraan, Henry heeft een voorstelling dat hij straks een heel andere vrouw thuis krijgt, het zal mij ook benieuwen. Grappig om te lezen over het geloof en dat de kindjes hun oogjes dicht moeten doen en de leidsters daar streng op toe zien ...dus met de ogen open haha...
    Nel geniet nog maar even van die heerlijke kindjes daar.... voor straks een hele goeie vlucht terug naar je roots. Waar je weer met open armen ontvangen zult worden.

    Groetjes Kees en Diny

  • 05 Mei 2015 - 23:57

    Thea:

    Ha Nel,
    Ik wens je nog mooie dagen, geniet er nog ff van.
    Gr. Thea

  • 06 Mei 2015 - 09:19

    Nona:

    Wat een mooi verhaal om te lezen. Bijzonder hé dat geloof daar, ben je al een keer met een van de mama's mee geweest naar de kerk op zondag? Dat vond ik ook een hele ervaring.
    Wat heerlijk om te lezen waar de kindjes voor bidden, daar moet je dan soms toch stiekem wel een beetje van gniffelen.
    dikke kus, je bent er bijna weer :) xxxxxxxxxxx

  • 06 Mei 2015 - 11:13

    Jolan:

    Hey Nel

    Een mooi verslag en leuk om te lezen.
    Nog veel plezier de laatste 10 dagen en alvast een goede terugreis.

    groetjes van ons uit Rijkevoort.

    Jolan

  • 06 Mei 2015 - 15:33

    Annie:

    Hoi Nel,

    Een mooi verhaal om te lezen hoe je het geloof ervaart in Afrika.
    Zondag waren je Vader en Moeder bij ons moeder gezellig gekletst met hun, jullie mam heeft weer prachtige kaarten gemaakt voor hun 60 jarig Huwelijk!
    Geniet nog van de tijd daar en een hele goede reis en een behouden thuis komst!

    Groetjes uit Nuenen Cor en Annie.

  • 06 Mei 2015 - 21:32

    Daniëlle Van Ras:

    Ha die nel,

    wat een mooi verhaal weer zeg. Ik geniet iedere keer weer van je mooie verhalen en foto's. Wat gaat de tijd snel of niet? Geniet nog van de laatste daagjes in Zuid Afrika en alvast een goede reis terug. Ik zie je snel weer op de repetitie :-)

    Liefs Daniëlle

  • 07 Mei 2015 - 00:28

    Mathieu:

    Hoi nel
    Binnenkort kom je alweer naar huis terug,de tijd vliegt.Ik hoop dat je een ontzettende leuke en positieve ervaring aan deze onderneming over houd?
    Ik vraag me af, of het voor de kinderen niet moeilijk is om elke keer aan een nieuwe aunt te wennen? Maar misschien zie ik dit verkeert?
    Hee Nel tot gauw,

    Groetjes Mathieu en de donderdag middag meiden

  • 11 Mei 2015 - 13:18

    Philomeen:

    Hej Nel, wat lijkt me dat inderdaad interessant om van binnenuit mee te maken hoe de mensen daar hun geloof beleven.
    En Henry hoeft zich, volgens mij, niet te verheugen op de woensdagavondbijbellessen, want jij weet veel betere invulling aan die avonden te geven.
    Je zal ondertussen je werkzaamheden wel aan het afronden zijn; hierbij veel succes gewenst. Het zal best wel emotioneel zijn de kinderen en mensen daar weer te verlaten.
    Een goede terugreis en fijne thuiskomst gewenst!
    Lieve groetjes: Philomeen.

  • 14 Mei 2015 - 19:03

    Aloys En Marie-José:

    Hoi Nel

    Goede terug reis, we horen dan al je verhalen wel.

    Groetjes vanuit Mill

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nel

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 11103

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: